WebQuest

SCHOONHEIDSSALON

Foto door form PxHere
Foto door form PxHere
Foto door form PxHere

Werkwijze

Wat moet je doen?

Met 2 personen ga je de volgende punten uitwerken:

  1. Een algemene beschrijving van de opening en dagplanning.
    Hierin staat:

    • De naam van de salon (zorg voor een ‘pakkende’ naam!) en leg kort je keuze voor deze naam uit.

    • Wanneer en waar vindt de opening plaats, wie nodig je uit en hoeveel mensen komen er ongeveer?

    • Welke spullen heb je nodig voor de opening? Denk aan (geluids)apparatuur, drank, glazen, tafels, enz. Gebruik de bestellijst die vermeld staat onder het tweede kopje van de ‘infobronnen’. Vul de aantallen hier in en reken het totaal bedrag uit. Voeg dit formulier ook toe aan je plan van aanpak.

    • Een duidelijke uitleg over wat je gaat organiseren die dag (bv. rondleiding, workshops). Vul de dagplanning in op het document ‘Dagplanning’ dat je onderaan deze pagina kunt downloaden.

  2. De boodschap en de marketingmix voor de opening.

    • Beschrijf kort welke boodschap je deze dag wilt overbrengen en aan wie.

    • Daarnaast maak jullie een marketingmix voor de opening. Vul de 6 P’s in voor deze dag. Bijvoorbeeld: leg uit waar de opening plaats vindt (de P van plaats) of beschrijf de aankleding/versiering van die dag (de P van presentatie). Motiveer ook per P waarom jullie hiervoor gekozen hebben. LET OP: Doe dit voor alle 6 p’s, behalve de P van promotie.

  1. Budget en planning.

      • Maak een (grove) schatting van de kosten van deze dag, zoals de spullen van de bestellijst, extra personeel, versieringen, de kosten van promotie enz. Als je eventuele inkomsten hebt, mag je dit natuurlijk verrekenen. Werk de kosten uit in het word-document ‘Budget’. Je kunt dat document onderaan deze pagina downloaden.

      • Maak ook een planning. Wie van jullie gaat aan welk punt van deze opdracht werken. Let op, het is verplicht om de taken samen en eerlijk te verdelen! Werk de taakverdeling uit in het word-document ‘Verdeling van de werkzaamheden’. Je kunt ook dat document onderaan deze pagina downloaden.

  2. Promotieplan voor de opening.

    • Beschrijf de manier waarop je reclame gaat maken voor deze dag. Leg uit van welk mediatype je gebruik maakt en waarom je hiervoor gekozen hebt.

    • Bedenk minimaal 1 manier waarop je ervoor zorgt dat klanten bij jouw salon terug zullen komen. Dit noemen we een ‘klantenbinder’. Het moet een idee zijn dat te maken heeft met promotie. Dus bv. een leuke actie-aanbieding bij het eerste bezoek van een klant. Leg ook uit waarom je voor een bepaalde ‘klantenbinder’ kiest.

    • Werk jouw keuze van de reclame-activiteit uit. Maak dus bv. een advertentie of een persoonlijke uitnodiging op de pc/ op papier of schrijf op wat je in je radiospotje wilt vertellen.

Wat moet je inleveren?

  1. Het plan van aanpak (getypt in Word, lettergrootte max. 12) met drie hoofdstukken:

    • Hoofdstuk 1: Algemene beschrijving van de opening (ca. ½ A4), het formulier ‘Dagplanning’ en de ingevulde bestellijst.

    • Hoofdstuk 2: De boodschap die je met de opening wilt overbrengen, de manier waarop je de marketingmix (de 6 P’s) gaat gebruiken om dit te bereiken en de motivatie voor deze keuzes (samen ca. 1 tot 1½ A4).

    • Hoofdstuk 3: Onderstaande formulieren ‘Budget’ en “Verdelingen van de werkzaamheden".

  2. Het promotieplan (getypt in Word, lettergrootte max. 12) met daarin:

    • De keuze van de manier waarop je reclame gaat maken en de uitleg waarom hiervoor gekozen is (ca. ¼ A4).

    • De keuze voor klantenbinding en de uitleg voor deze keuze. (ca. ¼ A4).

    • De uitwerking van jullie reclame-activiteit (max. 1 A4).

LET OP: Gebruik voor hoofdstuk 1 (dagplanning) en hoofdstuk 3 (budget en verdeling van de werkzaamheden) de onderstaande tabellen!!! Deze moet je hier kant-en-klaar downloaden.

Het is belangrijk om te weten waarop je beoordeeld wordt! Neem maar eens kijkje bij ‘Beoordeling’.

Wordt deze dag een succes? Er wordt veel van jullie gevraagd! Gelukkig staan jullie er niet alleen voor.

Een goede kennis van jullie is heel handig op internet en heeft diverse sites gevonden die jullie zullen helpen bij de opdracht. Benieuwd welke dit zijn? Kijk maar op de pagina informatiebronnen.